Mango- och gurkmejatarteletter

Tidigt i våras vann jag en underbar raw dessertbok. När mina fina reikikompisar var här tog jag chansen att prova ett av recepten. Det kommer här:

DSC08539

Mango- och gurkmejatarteletter
8-10 formar

Degen:
2,5 dl valnötter
1,25 dl havremjöl
1,25 dl blötlagda svarta russin
2 msk citronjuice
1 msk kokosolja
1/4 tsk salt

Fyllningen:
1,25 dl blötlagda cashewnötter (ca 4 timmar)
1 msk kokosolja
2 msk vatten
1 msk citronjuice
2 msk sötning; agavesirap, lönnsirap eller honung
2 tsk gurkmeja
½ mogen mango

Topping:
Mangobitar
Vita och svarta sesamfrön eller kokosflingor

Av någon anledning gjorde jag dubbel sats av degen, vilket resulterade i att jag fick ut ca 30 små pajformar. Om du inte ska bjuda många så räcker det med de ingredienserna som står. Samtidigt har jag nu i frysen i fall jag får oväntat besök :-).

1. Kör alla ingredienserna till degen i en matberedare. Kör inte för länge eftersom degen då blir kletig och svår att jobba med.
2. Pressa ut degen i formar som du ställer i frysen.
3. Mixa alla ingredienserna till fyllningen tills den blir riktigt len och krämig. Tålamod lönar sig. Ta lite vatten i taget. Det är lättast att mixa nötterna med vattnet först och sen ha i övriga ingredienser.
4. Fyll formarna med fyllningen och toppa med mangobitar och sesamfrön eller kokosflingor.
5. Servera genast!

Nästa gång jag gör tarteletterna kommer jag förmodligen att torka dem i ugnen (max 45 grader) så att de blir mer som en mandelmussla i konsistensen. Fyllningen smakar en hel del gurkmeja så minska ner på det om det inte är din favorit.

Lämna en kommentar